Inteligentne zarządzanie siecią - w czym może pomóc Ci dzisiaj?

 Nowoczesna sieć kablowa stawia duże wymagania w zakresie zarządzania siecią. Ponieważ najnowsze technologie są projektowane z myślą o coraz wyższych możliwościach przesyłania danych, planowanie i obsługa sieci muszą być wykonywane bardziej szczegółowo. Dodanie inteligencji do sieci jest jednym z najbardziej atrakcyjnych sposobów ułatwienia zarządzania operatorom i zwiększenia ich skuteczności.

Kiedy mówimy dziś o inteligentnym zarządzaniu siecią, mamy na myśli zdalnie sterowane i samoregulujące się węzły i wzmacniacze oraz ich oprogramowanie do zarządzania na serwerze, umożliwiające komunikację z transponderami. Ich celem jest zwiększenie bezprzerwowego czasu pracy sieci poprzez kontrolowanie ingresu. W praktyce służą one do zapobiegania rozprzestrzenianiu się zakłóceń w sieci i lokalizacji ich źródeł w celu umożliwienia szybkich i precyzyjnych działań naprawczych.

Kontrolowanie zakłóceń procentuje tym, że ograniczamy każdą przerwę w świadczeniu usług do jak najmniejszej liczby klientów, a także przywracamy usługi szybko i skutecznie, aby zapewnić pozytywna opinię klienta. Jak pokazują prawdziwe dane z europejskich sieci telewizji kablowych, problemy serwisów szybko stają się kosztowne dla operatorów: zwiększają koszty utrzymania i stanowią jeden z najważniejszych czynników prowadzących klientów do rezygnacji [Arttu Purmonen: Customer pre-churn analysis of the cable television industry]. 

Nie ma jednolitego sposobu wdrażania inteligentnego zarządzania siecią.

Obecna ścieżka ewolucji walki z ingresem

Dzięki dwukierunkowej komunikacji między inteligentnymi urządzeniami sieciowymi a oprogramowaniem do zarządzania, osoby monitorujące pracę sieci w NOC (Network Operations Center – Centrum Zarzadzania Siecią) mogą uzyskać dokładny podgląd stanu sieci i wykonać kilka zadań prewencyjnych nawet bez odwiedzania danej lokalizacji. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej operacjom NOC, zauważymy, że nie ma jednolitego sposobu wdrożenia inteligentnego zarządzania siecią. Przeciwnie, wciąż jest na ścieżce ewolucji, aby zająć swoje miejsce w ramach codziennych procedur.

  1. Ręczna kontrola zakłóceń : W przypadku ręcznego sterowania operator zdalnie aktywuje przełączniki ingresu po odebraniu przez serwer alarmu z węzłów i wzmacniaczy. W rezultacie zakłócenie nie wpływa na pracę reszty sieci, a usługi w danej lokalizacji zostają przywrócone po usunięciu przyczyny zakłócenia, przez wysłaną ekipę naprawczą.
  2.  Automatyczne lokalne blokowanie zakłóceń : Automatyczne lokalne blokowanie ingresu w inteligentnych węzłach i wzmacniaczach wykorzystuje wbudowany monitoring do pomiaru poziomu zakłóceń dla określonych częstotliwościach. Jeśli przekroczy określony poziom, włączony zostaje alarm, co prowadzi do automatycznej aktywacji przełącznika ingresu
  3. Automatyczne blokowanie zakłóceń - SmartRIS : SmartRIS to proces automatyzacji działający na serwerze Teleste Argus, który wykorzystuje wbudowany analizator w inteligentnych węzłach i wzmacniaczach do pomiaru wejścia. Umożliwia wykrywanie alarmów, i po ich otrzymaniu zaczyna sam szukać skąd pochodzi zakłócenie, aktywując przełączniki ingresu jeden po drugim, aż do ostatniego skutecznego przełącznika. W wyniku działania tego procesu z duża dokładnością ustalana jest lokalizacja wnikania zakłócenia do sieci, bez konieczności wykonywania jakiejkolwiek pracy ze strony operatora NOC.

Ograniczając potrzebę ręcznych prac związanych z utrzymaniem sieci, przyspieszając lokalizowanie problemów i blokowanie zakłóceń, wpływa znacząco na to, jak operatorzy mogą kontrolować koszty operacyjne swojej sieci - a tym bardziej, gdy proces staje się coraz bardziej automatyczny. O to właśnie chodzi w SmartRIS. Automatyzacja pozwala zespołom technicznym operatorów skoncentrować się na analizie przyczyn źródłowych problemów zamiast działań związanych z manualnym długotrwałym szukaniem zakłóceń.

Zmiana podejścia z reagowania na problemy na zapobieganie, a nawet przewidywanie ich, umożliwia utrzymanie nieprzerwanej pracy sieci i doskonałej jakości usług.

Czy istnieją inne sposoby wykorzystania danych sieciowych?

W tej chwili zdecydowana większość działań konserwacyjnych, nawet w inteligentnym zarządzaniu siecią, to reakcje na istniejące problemy z usługami. Jednak istnieje wiele danych, które już są lub mogłyby zostać zebrane z sieci, i moglibyśmy zautomatyzować procesy w znacznie większym stopniu, aby wykorzystać te dane do zapewnienia wysokiej jakości wydajności sieci nawet przed wystąpieniem problemów z usługą.

Operatorzy mogą na przykład gromadzić informacje na temat poziomu transmisji modemu kablowego, aby zobaczyć, który modem może ulec awarii lub spowodować zakłócenia w najbliższej przyszłości. Wykorzystanie takich informacji umożliwiłoby podjęcie proaktywnych działań, takich jak zwiększenie tłumienia lub nawet zrzucenie podatnych modemów z sieci, aby utrzymać długi czas pracy sieci.

Narzędzia, takie jak SmartRIS, zostały zaprojektowane w celu poprawy usuwania różnego rodzaju problemów serwisowych. Ponadto zwiększenie automatyzacji procesów zarządzania i dostępność Big Data po stronie serwera pozwalają na przeniesienie uwagi z reagowania na problemy na zapobieganie, a nawet przewidywanie ich w celu utrzymania nieprzerwanej i doskonałej jakości usług.

Czy sztuczna inteligencja pozwoli na lepsze zarządzanie siecią?

Chociaż wciąż jest wiele do zrobienia, aby w pełni wykorzystać dostępne obecnie narzędzia do zarządzania siecią, możemy już teraz zadać sobie pytanie, jak zmieni się utrzymanie sieci wraz z funkcjami takimi jak algorytmy samouczące się i analizy maszynowe. Czy można użyć sztucznej inteligencji, aby dowiedzieć się więcej o tym, co dzieje się w sieci od stacji czołowych po Wi-Fi użytkowników końcowych?

W przyszłości zobaczymy inteligentne narzędzia do zarządzania, które pozwolą na gromadzenie i agregowanie danych ze wszystkich części sieci w celu zwiększenia świadomości i łatwiejszej konserwacji.  Na przykład ogromny wpływ na systemy i procedury NOC można uzyskać, wykorzystując oprogramowanie do samodzielnego uczenia się, aby automatycznie ustalać priorytety alarmów o zakłóceniach i zgłoszeń serwisowych klientów oraz określać, które segmenty sieci należy naprawić w pierwszej kolejności.

Dobra znajomość klientów stała się ogólnym potrzebą operatorów w celu zapewnienia doskonałej obsługi klienta. Możemy twierdzić, że to samo dotyczy sieci: dobrze poznaj swoją sieć i możesz odnieść zwycięstwo w ciągłej walce o coraz większe przepustowości. Lepsza wydajność i dłuższa bezawaryjna praca sieci, przy niższych kosztach operacyjnych – to coś co  docenią technicy NOC i działy finansowe, a klienci na pewno pokochają.

Czy chciałbyś dowiedzieć się więcej? Obejrzyj moją prezentację SmartRIS – Low-cost automated ingress control na Slideshare.

 Matti Susi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inteligentne zarządzanie siecią - w czym może pomóc Ci dzisiaj?

Kontakt z nami

 
 

Teleste Sp. z o.o.
53-238 Wrocław,
ul.Ostrowskiego 30

Adres magazynu:

53-234 Wrocław,
ul. Grabiszyńska 241D

 

 

TEL. +48 71 793 77 51
biuro@teleste.com

Monika Filipczyk
TEL. +48 791 037 515
EMAIL: monika.filipczyk@teleste.com
Radek Masztakow
TEL. +48 534 037 615
EMAIL: radek.masztakow@teleste.com
Mariusz Zajdel
TEL. +48 534 037 815
EMAIL: mariusz.zajdel@teleste.com
Marcin Bagiński
TEL. +48 669 810 830
EMAIL: marcin.baginski@teleste.com

Ta witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie.
Przeglądarka internetowa umożliwia zablokowanie plików cookie.

Zamknij [X]